Waterellende in Oostende (Zondag 27 juni).

Zondag 27 juni hadden wij te maken met een wolkbreuk, verschillende Oostendse huizen liepen onder.16u30 Toen het noodnummer 112 gebeld werd, kon men wel zijn keuze selecteren maar er was geen reël contact met een medewerker. Tot 2 maal geconfronteerd met hetzelfde scenario; voor wateroverlast moet men daar idd niet zijn maar de medewerker kent de hulpvraag van de beller niet!! is dringende hulp nodig voor zieken, staat een huis in brand,etc..
Bij het bellen van het noodnummer 1722 wordt men geconfronteerd met een wachtrij van 29 voor u enz…dan wordt er uiteindelijk opgenomen en verneem je dat je genoteerd staat voor een interventie van de brandweer. Terwijl je belt, staat je huis onder water tot 15 cm loopt het toilet en het bad over, danst het deksel van de waterput op en neer en valt je elektriciteit weg. Op het nr 1722 raadt men de burgers wel aan gebruik te maken van het digitaal loket wat onmogelijk is want geen elektriciteit. Ik heb tot 2x toe nog contact gehad met de 1722 en telkens eenzelfde antwoord gekregen. Ik heb meer dan 340 emmers water geschept, een ganse nacht op de brandweer gewacht, van de 1722 de raad gekregen om een dompelpomp te gebruiken (zonder elektriciteit?). Maandagmorgen om 9u30 kwam de brandweer van Middelkerke om de woning leeg te pompen maar dit bleek niet meer mogelijk omdat ik reeds teveel water weg geschept had.
Zondag nam ik ook contact op met mijn verzekeraar – om 13u maandag had ik reeds een expert over de vloer om de schade op te meten en kon de opruimactie beginnen die duurde tot enkele minuten geleden.
Ik heb contact opgenomen met de stad Oostende ivm het niet functioneren van het noodnummer, het continue afgescheept worden op de 1722.

Het kan toch niet dat men zich in nood moet aanmelden op een digitaal loket, waarom is er geen lokaal aanspreekpunt meer, hoe moeten ouderen zich behelpen die geen smartphone of computer hebben of er niet mee kunnen werken?

Vanmiddag ben ik in de afvoerputten van de riolen gaan kijken die voor onze deur – Nieuwpoortsesteenweg 755 zat nokvol – die verderop had een verschil van ruim 1 meter. Werd er bij de aanleg van het woon- zorgcentrum de 3 Platanen rekening gehouden met de massa water die moest afgevoerd worden – zijn de riolen in staat die hoeveelheid water te slikken? De bushalte werd ook opnieuw aangelegd – deze middag regende het terug en was het een riviertje die van de helling van de nieuwe bushalte naar beneden stroomde naar die afvoerput die als nokvol zat.
Ik heb met de reinigingsdienst gebeld om dit te melden en kreeg als antwoord dat er uit de verschillende wijken oproepen waren geweest om dezelfde problemen aan te kaarten! nochtans een goed onderhouden afvoersysteem zou nu maken dat de Oostendse burgers geen financiële kater moeten overhouden aan één wolkbreuk. Wat gebeurt er met burgers die niet in staat zijn hun woning terug in orde te brengen, heeft iedereen een verzekering die alle kosten dekt?

Graziella Baeckelandt
059/436583